اصول و نکات مهمی که در طراحی لوگو و آرم باید رعایت شود-ظریف گرافیک

طراحی لوگو مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش در فرآیند برندینگ می باشد. لوگو نشان دهنده ی هویت یک برند می باشد و طراحی نادرست و غیرحرفه ای آن می تواند تاثیر منفی در دیدگاه کاربران و مشتریان نسبت به آن برند ایجاد کند. طراحی لوگو مانند هر یک از عناصر تبلیغاتی و هویت بصری دارای اصول و نکات خاصی می باشد که طراح باید به آنها توجه داشته باشد تا بازخورد خوبی را مشاهده نماید. در ادامه اصول مهم طراحی لوگو را بیان خواهیم کرد. پس با ما باشید.
طراحی لوگو


اصول مهم در طراحی لوگو

طراح لوگو شخصی خلاق، متفکر با ذهنی باز و جستجوگر می باشد. اما چرا باید این ویژگی ها در طراح لوگو دیده شود؟ با دانستن اصول طراحی لوگو پی به اهمیت این صفات خواهید برد. طراحی لوگو از چندین مرحله تشکیل شده است که عبارت است از:

تحقیق و بررسی فعالیت و جایگاه برند

طراحی لوگو بدون شناخت برند کاری بی فایده می باشد. نوع طراحی و طرح با حیطه ی فعالیت یک برند ارتباط مستقیم دارد. برای نمونه لوگوی طراحی شده برای مشاغلی که با کودکان سروکار دارند با لوگوهای مشاغل صنعتی از همه نظر تفاوت فاحشی دارد پس جستجو و تحقیق را نباید فراموش کرد.

آماده سازی اتود اولیه

طراحی لوگو کمی با سایر عناصر در طراحی گرافیک متفاوت می باشد. در این نوع طراحی فراهم کردن اتود و طرح اولیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و طراح بیشترین زمان را به آن اختصاص می دهد. اتود یا طرح اولیه با طراحی های ساده روی کاغذ شروع شده و در نهایت ترکیب چندین طرح بهتر با یکدیگر تا حدی نشان دهنده ی لوگوی نهایی می باشد. اما این فقط یک طرح ابتدایی بوده و هنوز تغییرات زیادی روی آن اعمال خواهد شد.
طراحی لوگو

در نظر گرفتن معنا و مفهوم پنهان پشت لوگو

لوگو تنها یک طرح ساده ی گرافیکی بی معنا نیست. یکی از عواملی که طراحی لوگو را سخت می کند این است که طرحی باید انتخاب شود که در دل خود و به صورت غیرمستقیم پیام یک برند را به مشتری و بیننده القا کند. قبلا در مورد معنای چند لوگو داخلی و لوگو خارجی صحبت کردیم. بهتر است قبل از شروع کار طراحی این مطالب را بخوانید.

طراحی لوگو

ایجاد تعادل در طرح کلی

از آنجا که ذهن انسان به دنبال تعادل و تقارن می باشد بهتر است طرحی را انتخاب کنید که کاملا متقارن باشد. تقارن طرح باعث می شود در ذهن ماندگارتر شود و همان طور که می دانید ماندگاری لوگو هدف اصلی در طراحی می باشد.

طراحی برای تمام سطوح با سایزهای مختلف

محل قرار گیری و چاپ لوگو همیشه ثابت نمی باشد و این باعث می شود طراح لوگو در حین طراحی به گونه ای جزئیات طرح را در کنار هم قرار دهد که در تمام سایزها هر اندازه کوچک یا بزرگ کاملا واضح و زیبا باشد. اگر در طراحی لوگو جزئیات زیادی را در طرح دخیل کنید مطمئنا در سایزهای کوچک دیده نخواهند شد و بیننده طرح را ناقص مشاهده نموده و این باعث می شود در ذهن بیننده ابهام ایجاد کند و حتی زیبایی واقعی طرح را از بین ببرد. پس ما به شما توصیه می کنیم طرح را قبل از اینکه به مشتری نشان دهید در سایزهای کوچک برای مثال روی خودکار چاپ کنید و بعد از اطمینان یافتن از وضوح طرح آنرا به مشتری ارائه دهید.

انتخاب هوشمندانه ی رنگ

رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی اهمیت بسیار زیادی دارد. قبلا در مورد اهمیت رنگ در طراحی لوگو صحبت کردیم. شما با دانستن اثر هر رنگ در ذهن بیننده می توانید به صورت هوشمندانه لوگویی با رنگ های متناسب را طراحی کنید.

طراحی لوگو

عدم استفاده از فونت های معمول

اگر قصد دارید در طرح خود از فونت استفاده کنید سعی کنید فونت های معمول را کنار بگذارید. استفاده از فونت های سفارشی تاثیر بسیار خوبی در ذهن بیننده ایجاد خواهد کرد و نشان از حرفه ای بودن طرح و برند خواهد داشت. به فونت برند کوکا کولا دقت کنید. یک فونت سفارشی و بسیار ماندگار.

طراحی لوگو

خلاقیت را دست کم نگیرید

ذهن خلاق در طراحی مخصوصا طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به شما توصیه می کنیم مانند تمام کارهای طراحی قبل از شروع کار زیاد ببینید. جستجو در طرح های مختلف از طراحان سراسر جهان به شما کمک می کند خلاقیت را به ذهن خود هدایت کنید. از اینکه طراحی های متفاوت با دیگران دارید نترسید. اگر طرح را با اصول مهم و درست آن پیش برده باشید نه تنها متفاوت بودن بد نیست بلکه همین نکته باعث ماندگاری با ذهنیت خوب خواهد شد.

طراحی لوگو

مواردی که در بالا اشاره شدند تعدادی از اصول مهم در طراحی لوگو می باشند. ممکن است شما به عنوان شخصی که در  طراحی گرافیک دست دارد اصول دیگری را برای خود در نظر داشته باشید که باید در کنار این موارد قرار گیرند. صحت موارد بالا را زمانی می توانید تایید کنید که لوگوهای برتر دنیا را ببینید و عواملی که در بالا بیان شدند را برای آنها در نظر بگیرید. شک نکنید که تمام این اصول در لوگوهای شناخته شده و برتر رعایت شده اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

معرفی باید ها و نباید های طراحی سایت آژانس مسافرتی در ظریف گرافیک